I know what its like to want to die. How it hurts to smile. How you try to fit in, but you can't. How you hurt yourself on the outside, to try to kill the thing on the inside.

Auch… Her lir det vanskelig å ikke tråkke på tær og ømme føtter. Men jeg gjør et forsøk, det er jo mitt syn på religion.

Altså, jeg har aldri vært, og kommer nok aldri til å bli religiøs. For all del, jeg syns det er flott at folk har en tro, og alt det der, bare jeg ikke blir påprakka det. Jeg har gått på en kristen videregående, og der var det en veldig fin måte å formiddle kristene verdier, det var ikke den dømmende kristendommen man ofte kan møte. Det er også den typen kristene jeg har respekt for, de som ikke dømmer. Det er egentlig her min aversjon mot religion kommer inn. De som dømmer, de som ser ned på de som ikke tror på det samme, og har de samme verdiene som dem selv.

Så vidt jeg lærte i Kristendomstimene (ja, jeg er så gammel at det het det) så sa Jesus at han elsket alle mennesker. Men iflg enkelte kristne sekter så elsker han deg bare du er «perfekt» i deres øyne. Er du homofil, lesbisk eller noe annet som ikke passer helt inn i deres mal så er han ikke så glad i deg likevell. Og dette blir bare så dobbelt moralsk.

«Den av dere som er uten synd skal kaste den første sten!» sa også Jesus til de som ville stene en prostituert til døde. Ingen kastet stener, de bare forlot stedet en etter en. Er da alle kristene skyldfrie siden de stadig kaster stener etter andre? Jeg bare spør…

Nei, huff. Har egentlig ikke noe spesielt fornuftig å utrykke til det her jeg altså. Blir bare så provosert av hyklere som alltid skal dømme andre.

De fleste har noe å lære av Kardemommeloven!

Man skal ikke plage andre, man skal være grei og snill.
og for øvrig kan man gjøre som man vil.

Men siste nytt på den fronten var vel at Thorbjørn Egner var høyre ekstremist, så kardemommeloven er vist utdattert. Så skal man ikke være snille med hverandre lenger nå da eller?

Nei, jeg blir bare forvirra jeg nå.

Comments on: "Dag 4 – Ditt syn på religion" (2)

  1. Jeg synes ikke du tråkket noen på tærne, jeg! Du forsvarer meningene dine veldig godt. Hvis noen er uenig i det du skriver, så synes jeg personlig at de er noen forbanna hyklere… Hehe. Altså er jeg helt enig med deg 🙂

Legg igjen en kommentar

Stikkordsky

