I know what its like to want to die. How it hurts to smile. How you try to fit in, but you can't. How you hurt yourself on the outside, to try to kill the thing on the inside.

oelsalg

Dere som kjenner meg vet jo at jeg er veldig i mot narkotika. Jeg har sett alt for mange inne på Østmarka som har blitt ødelagt av hasj, amfetamin og hva nå all den dritten heter. Og har man er dårlig psyke fra før, så kan du banne på at det gjør det ikke noe bedre å plusse på litt dop på toppen av det hele. Her kunne jeg sikkert fått mange ansatte både her i Skjermveien og på Østmarka til å uttalt seg om det, men her er det mitt syn, og mitt syn er ganske svart/hvitt på akkurat det området altså. Jeg har jo vært borti folk som mener hasj er en fantastisk «medisin» som hjelper mot alt mulig. Vel, er du terminalpasient med mye smerter så for all del, da unner jeg deg en joint, det er ikke det. Men ellers? Nei, nei, NEI!

Altså, alt det våset om at alkohol er like farlig, vel det er faktisk ikke sant. Jeg har møtt mange som har blitt psykotiske av hasj og annen dritt, men jeg har ennå tilgode å møte noen som har blitt psykotiske av et normalt alkohol forbruk. Altså, da snakker vi om de som ikke drikker seg sanseløst drita hver eneste dag, men tar seg et par pils en gang i blandt og et glass vin til maten og kanskje en fest i blandt. Normale voksne mennesker. Så da er vi vel over på den andre delen av temaet, mitt syn på alkohol.

Hmmmm… Altså, jeg synes det er helt greit å ta seg en fest i bladt, også å ta seg et glass vin til maten. Men, jeg liker virkelig ikke sørpe drita folk, syns rett og slett det blir ubehagelig. Da vil jeg egentlig bare hjem, så jeg drikker oftest ikke mye, for jeg vil ha kontroll over situasjonen. Skal jeg på en fest hvor det ikke er mulig å gå hjem, eller overnatte så lar jeg heller være å drikke og kjører i stedet. Jeg var faktisk nesten 19 år første gangen jeg smakte alkohol, hadde en sånn avtale med mamma og pappa om at hvis jeg ikke røyka og drakk før jeg ble 18 så skulle de betale sertifikatet mitt. Og den avtalen holdt jeg! Så syns jeg egentlig de som dro på fester og drakk seg fulle var ganske teite, så jeg hadde ikke noe behov for det. Har vel egentlig ikke det kjempe store behovet for det nå heller.

Comments on: "Dag 3 – Ditt syn på narkotika og alkohol" (6)

  1. For det første så er ikke hasj like skadelig som alkohol. Alkohol er mye mer skadelig. Av alle rusmiddler så er det faktisk veldig få, som er mere skadelig for individet enn alkohol.

    Dette er rusmiddlene som er skadligere for individet enn alkohol. Heroin, crack og metamfetamin.

    Dette er rusmiddlene som er mindre skadelig for individet enn alkohol. Kokain, tobakk, amfetamin, cannabis, GHB, benzodiasepiner, ketamin, metadon, butane, khat, anabole steroider, ecstasy, LSD, buprenorfine og mushrooms

    http://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736%2810%2961462-6/fulltext

    For det andre så er det snakk om ureinheter som skaper psykoserissikoen. Dette skjer fordi kriminelle har monopol på markedet, noe som betyr at det er de som bestemmer hvordan cannabis skal dyrkes og selges. Når mennesker som kjøper fra dette markedet så vet de ikke helt hva de kjøper og kan derfor ende opp med varianter som superskunk eller syntetsik cannabis. Ved å legalisere og regulere så kan man lage påbud om en minimumsgrense på CBD og muligens en maksimumsgrense på THC. På denne måten kan man beskytte de som er disponibel for psykoser

    CBD som er en komponent i hasj som beskytter brukere fra psykoser. http://healthland.time.com/2012/05/30/marijuana-compound-treats-schizophrenia-with-few-side-effects-clinical-trial/

    Det må også nevnes at forekomsten av psykoser har basert på undersøkelser godt beskjedent ned i de siste 50-60 åra, mens antallet brukere av cannabis har godt opp med ca 350-400%

    • har spurt legen min om det der, og hun sa også at alkohol er mindre skadelig, men det er vel gjerne de som bruker illegale stoffer selv som mener det er mindre skadelig.

      Jeg har vært på flere forelesninger med helse og overdose teamet i Trondheim, og de sier også at ALLE former for rusmiddler er skadelige.

      • Jeg kom med en adresse til en av verdens mest anerkjente tidskift The Lancet. Dette er ikke bare noe du kan avfeie ved å si: jeg kjenner noen som påstår. Det er et elendig argument.

        Det finnes to solide internasjonale publikasjoner som peker entydig i den retning. Både når det går på helseskader, avhengighetspotensial og psykososiale problemer, så kommer alkohol ut som klart farligere enn cannabis.

        Ja, alle rusmiddler er skadlige, men det forandrer ikke det faktum at alkohol er en av de aller farligste stoffene vi har.

        Dessuten så bruker ikke jeg illegale stoffer, men jeg er veldig opptatt a vitenskap.

  2. Kjære deg, en ting er hva legen sier.
    En annet ting er hva jeg selv har sett med egen øye hos mennesker jeg i perioder har bodd tett på. Alle rusmiddlene du nevner er stoffer som kan utløse psykoser, og vil som oftest eller siden gjøre det.

    Vel, du er opptatt av vitenskap, men jeg har SETT dette i mange år og det er virkeligheten. Forskning kan trikses og jukses med. Det kan man ikke gjøre med virkeligheten.
    Og dessuten, helse og overdose teamet påstår ingenting, de ser også virkeligheten hver dag og snakker utifra det.

  3. Jeg er enig med deg i det du skriver, jeg 🙂

Legg igjen en kommentar

Stikkordsky

