I know what its like to want to die. How it hurts to smile. How you try to fit in, but you can't. How you hurt yourself on the outside, to try to kill the thing on the inside.

Anskaffelsene

ANSKAFFELSENE
Av Tine Løhre, 21. sep. 2011

«Anskaffelsene» er ei novelle fra 1967 som er skrevet av Gunnar Lunde. Den er hentet fra novellesamlingen «flukten fra en flukt».
Novella handler om et ikke navngitt ektepar som etter bryllupet sitt setter opp ei liste over ting de trenger og har lyst på. De har ikke så mye penger, men så får begge nye jobber og den økonomiske situasjonen bedrer seg. Nyanskaffelsene kommer i hus på løpende bånd, og de finner stadig nye ting de har lyst på eller trenger. Tilslutt blir huset overfylt av alle tingene, men sette noe på loftet vil de ikke. De har jo så fine ting. En dag begynner tingene å svikte. Den ene etter den andre gjenstanden blir ødelagt og påfører i den forbindelse ekteparet store og mindre skader. Tilslutt går det virkelig galt.
Denne novella er skrevet i en autoral og vekslende synsvinkel. Men man får lite innsyn i hva personene tenker og føler annet en det som kan sees. For eksempel «dagen fikk en egen lys glans når de anskaffet noe nytt.» Noen få innsyn er det: «alt ble liksom muntrere og lettere inni dem da» Fortellermåten gjør at man ser det hele utenifra og man får dermed ikke kommet så nært innpå personene.
Handlingen er kronologisk oppbygd uten retrospeksjon. Handlingen starter «in medias res». Man får ingen skildring av personene eller miljøet. Det starter med «Da de giftet seg (…)» Det er ingen parallellhandlinger i teksten, og en kontrast kan være «(…)var de enige om at de ikke skulle ha barn. (…). Dessuten var det dyrt å ha barn.» Ekteparet bruker masse penger på materialistiske goder, men ser det som en dyr belasting å ha barn. Det og få barn er det mange som syns er det mest meningsfulle i livet. Det som er gjentatt er badstuen med 5kW-ovnen. Det sannsynligvis fordi det er ovnen som tilslutt ender novella. Samt at det «blir varmere og varmere. Og varmere.» Noe som understreker hvor varmt det virkelig er i badstua.
Vendepunktet er når tingene til ekteparet begynner å gå i stykker med den følgen at de får skader av tingene. «En dag datt lysekrona ned på hodet hans.» Her begynner ting å gå virkelig galt for ekteparet.
Et fram pek kan man få når ekteparet sitter og ser programmet om dødsstraff i USA. Han sitter der med et dypt kutt i kinnet og hun med brekte ribbein og bandasjert albue. Etter programmet tar de badstue. Da er termostaten gåen og døra går i vranglås. Teksten slutter med at: «Og det ble varmere og varmere.» Ut i fra fram peket om dødsstraff kan det tolkes som at ekteparet straffes for sin higen etter materialistiske ting. Dette bygges under av alt det gale som skjer med tingene deres som går utover dem selv.
Det er lite personskildringer i teksten, annet en at de er glade og ser tilværelsen som meningsfull når de anskaffer materialistiske ting. De kan vel sies å være litt overfladiske i og med at det kun er ting som teller. De vil som nevnt tidligere ikke ha barn for det er så mye bry med dem.
Personene er statiske, de forandrer seg ikke. Miljøet er lite skildret, annet en som en etter hvert overfylt enebolig hvor det etterhvert er vanskelig å komme seg rundt på grunn av alle de dyre tingene.
Språket er skrevet i normal stil, og er enkelt og lettfattelig. I siste del av novella finner man scenisk framstilling med replikkvekslinger. Replikkene er i samme stil som resten av novella. En metafor er «(…)dagen fikk en egen lys glans (…)». Dette beskriver ekteparets følelser i forhold til det å skaffe seg nye ting. De blir glade og lykkelige av det. «De hadde ikke hjerte til å sette noen av de pene tingene oppe i det kalde mørket.» Her beskrives også deres forhold til tingene, nemlig at de vil ha dem framme så de kan se dem, og at tingene ikke skal gjemmes bort.
Når tingene de har kjøpt ramses opp, brukes parenteser for å utdype tingene de har kjøpt. «elektrisk symaskin (helautomatisk).» «en rekke samlede verker (i rødt, grønt, blått, brunt skinnbind.)»
Temaet i teksten er at materialistiske goder ikke nødvendigvis gir et godt liv. Teksten kan leses i en samfunnsorientert lese måte. Man ser hvordan miljøet rundt påvirker personene. På grunn av deres bedrede økonomi øker materialismen. Ut i fra en psykologisk vinkling kan man se hva de dyre fine tingene gjør med personene. De skal i utgangspunktet ha bare ting de trenger, men etter at de får nye jobber tar det helt av og de kjøper ting i 1000-5000 klassen. Novella er skrevet i 1967, og da var 1000 kroner veldig mye mer penger en i dag.
Budskapet i teksten er det samme som temaet, altså at materialistiske ting er ikke alt. Det kan rett og slett være med på å gjøre livet temmelig miserabelt når tingene blir det viktigste.
På 60-tallet var det økonomisk oppgang i Norge, og folk flest fikk bedre råd, og kunne dermed kjøpe seg flere ting. Fremdeles var ikke økonomien på topp, og det var vanlig når man giftet seg å spare til møbler, hvitevarer og liknende. Man fikk også mye dekketøy og brunevarer man trenger til bryllupet. Ekteparet tenker først å kjøpe seg en passbåt, men ombestemmer seg og kjøper hytte da det var så mange ulykker med passbåt. Allerede her antydes det at ting ikke går som planlagt, de unngår en gjenstand med mye ulykker og får siden erfare at også de mest vanlige ting kan føre til alvorlige ulykker. Det er heller ikke så farlig for ekteparet at ting går i stykker, for det finnes jo alltids en ny på butikken. Igjen framheves den materialistiske siden til ekteparet.
Når tilslutt alt går galt blir det et nytt vendepunkt i novella. Dør de? Eller overlever de? De får brannsår og verker etter luft. At døra går i vranglås kan tolkes at livet deres også har gått i vranglås på grunn av den økende materialismen. Badstuen beskrives også to ganger som veldig liten. «en tomanns-badstue», som blir varmere og varmere. Livet har kanskje blitt snevert og innskrumpet av alt det materialistiske.
Novella er som nevnt hentet fra novellesamlingen «flukten fra en flukt». Kanskje er ekteparet på flukt fra seg selv med alle tingene?

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Stikkordsky

%d bloggers like this: